15 Oktober 2012

Aku Mencintaimu Kerana Allah










Ammar bin Yasir menjawab, "Akan kuberitahu kepada kamu semua bahawa seorang saudara kamu semua daripada orang-orang yang terdahulu, iaitu Musa Alaihis-Salam pernah bersabda, "Wahai Rabb-ku, beritahulah kepadaku siapakah orang yang paling Engkau cintai?"
Allah bertanya, "Untuk apa?"
Musa Menjawab," Agar aku boleh mencintainya
seperti cinta-Mu padanya."     
Allah Berirman, "Iaitu hamba yang berada dihujung atau ditepi dunia lalu ada hamba lain di hujung dunia atau ditepi dunia lain yang tidak melihatnya namun mendengarnya, jika hamba yang pertama ditimpa musibah, maka seakan-akan musibah itu juga menimpa dirinya dan jika hamba yang pertama tertusuk duri, seakan-akan duri itu juga menusuknya. Dia tidak mencintainya melainkan kerana Aku. Itulah makhluk yang paling kucintai."


Musa berkata, "Wahai Tuhanku, Engkau menciptakan makhluk, namun Engkau memasukkan mereka kedalam api neraka atau menyeksa mereka."
Lalu Allah mewahyukan kepada Musa dan semua makhluk-Nya, kemudian berfirman,  "Tanamlah tumbuhan!" Maka Musa melakukannya.
Allah berfirman, "Siramlah tumbuhan itu! Maka Musa melakukannya. 
Kemudian Allah berfirman, "Hampirilah tumbuhan itu!" Maka Musa melakukannya seperti yang dikehendaki Allah. 
Lalu Musa memetik buahnya dan menyimpannya. 
"Apa yang kamu lakukan terhadap tanamanmu wahai Musa?" Allah bertanya.
           
             "Aku menuai semua dan menyimpannya," Jawab Musa.
            
              "Apakah kamu tidak meninggalkan sedikitpun saki-bakinya?" 
 "Aku meninggalkan yang tidak baik atau yang tidak kuperlukan," Jawab Musa. 
Allah berfirman, "Begitu pula Aku, yang tidak menyeksa kecuali yang tidak ada kebaikannya."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan