13 November 2012

Cermin diri bentuk PERIBADI



"LIHATLAH GUNUNG YANG TINGGI SUBHANALLAH ITU ALLAH YANG PUNYA
             LIHATLAH PANTAI YANG INDAH SUBHANALLAH ITU ALLAH YANG PUNYA

TIADA YANG ENGKAU PUNYA.. SEMUANYA ALLAH PUNYA
         
 LIHATLAH BURUNG YANG TERBANG SUBHANALLAH ITU ALLAH YANG PUNYA
              LIHATLAH BUNGA YANG MEKAR SUBHANALLAH ITU ALLAH YANG PUNYA
          
TIADA YANG ENGKAU PUNYA.. SEMUANYA ALLAH PUNYA
    DARI ITU JANGANLAH SOMBONG.. JANGANLAH RIAK SERTA IRI HATI

               DUNIA HANYA PINJAMAN SEMENTARA
      AKHIRNYA KEMBALI KEPADA-NYA..."     

Allah, ini sebahagian lirik lagu daripada album saudara Iwan Syahman. 
            
Diri kita ini SEBENARNYA DIMILIKI.. dimiliki  oleh siapa..  ALLAH SWT
kita ini kosong sebenarnya..tiada apa pun.. 

Dari Abu Hurairah r.a beliau berkata: 
"Saya bertanya: 'Wahai Rasulallah, siapakah manusia yang paling bahagia mendapat syafaatmu pada hari kiamat nanti?' Rasulallah s.a.w menjawab: 'Wahai Abu Hurairah, sungguh saya menduga tidak ada seorang  pun yang mendahului  engkau untuk menanyakan perkara ini, kerana aku melihat minatmu terhadap hadis.' Manusia yang paling bahagia mendapat syafaatku  pada hari kiamat nanti adalah  orang yang mengucapkan kalimah "LAILAHAILLAALLAH" dengan IKHLAS DARI HATINYA  ATAU JIWANYA." 
(Hadis Riwayat Bukhari)


  1. Senyum itu tanda kemesraan, diberi kepada manusia dianggap sedekah. Ketawa itu lambang KELALAIAN. Selalu dilakukan hati akan mati. Dibuat dohadapan manusia menghilangkan maruah diri.
  2. Setiap kesalahan yang dilakukan jadikanlah pengajaran, INSAFLAH ini tanda kelemahan diri, Kesalilah ketelanjuran itu dan berazam tidak mengulanginya lagi.
  3. Syukur nikmat dan sabar di dalam ujian amat mudah diucapkan TETAPI amat sulit dilaksanakan.
  4. KESENANGAN dan KEMEWAHAN selalu membawa keSOMBONGAN dan keLALAIAN. KESUSAHAN dan PEDERITAAN pula selalu membawa KEKECEWAAN dan PUTUS ASA, kecuali ORANG MUKMIN.
  5. Di antara tanda-tanda orang SOMBONG itu ialah cepat melahirkan sifat marah, suka memotong percakapan orang, suka bermujadalah iaitu bertegang leher, kelihatan diwajahnya rasa tidak senang jika ada orang yang lebih darinya di satu majlis, bercakap meninggikan suara, pantang ditegur tidak ada tanda-tanda kesal di atas kesalahan.
  6. Orang yang sudah hilang sifat marah: Dayus, cepat melahirkan sifat marah: Lemah mujahadah. Orang yang ada sifat marah, TETAPI dapat DISEMBUNYIKAN kecuali ditempat-tempat yang munasabah inilah manusia normal.
  7. Tahu diri kita hamba itu adalah ILMU, merasa diri kita itu HAMBA itu PENGHAYATAN. Kedua sifat inilah yang akan melahirkan SIFAT TAWADHUK, MALU, KHUSUK, TAKUT, HINA DAN lain-lain sifat kehambaan.
  8. Jika kita MENGINGATI DOSA, kita TIDAK nampak lagi KEBAIKAN, apatah lagi untuk dibanggakan.
  9. Lahirlah kemesraan kita sesama manusia itu adalah HAKnya, TAPI.. jangan PUTUS HATI KITA DENGAN ALLAH, kerana ini adalah HAKNYA PULA.
  10. Apabila rasa SENANG dengan PUJIAN, rasa SAKIT dengan KEHINAAN menunjukkan kita ada kepentingan PERIBADI, tanda kita tidak IKHLAS membuat KEBAIKAN.
"MUJAHADAH ITU PAHIT KERANA SYURGA ITU MANIS"!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan