29 November 2012

Bersabarlah!!



"Perjalanan hidup didunia ini tidak selamanya mulus. Kadangkala ada batu terjal yang tersandung. Kadang pula ada batu kerikil yang menghalang. Tidak kurang juga jurang yang dalam dan tebing yang menjulang menjadi masalah."

SABAR MENERIMA

Sabar itu merupakan sikap paling besar dan penting yang perlu dimiliki oleh seorang mukmin yang ditimpa musibah. Antara cara untuk bersabar ialah 
  • Dengan menjaga HATI agar tidak MARAH.
  • Menjaga LIDAH, agar tidak MENGELUH.
  • Menjaga ANGGOTA BADAN agar tidak melakukan  hal-hal yang dibenci ALLAH.
Sabar itu merupakan titik paling indah bagi seorang mukmin dikala ditimpa musibah. Sabda Nabi Muhammad SAW, "Sesungguhnya menakjubkan perkara orang yang beriman. Semua perkara baik. Dan itu tidak dimiliki oleh siapa pun selain orang beriman. Jika mendapat kesenangan dia bersyukur kepada Allah, maka baginya adalah pahala. Dan jika ditimpa kesusahan ia bersabar, maka sabar itu juga berpahala. Maka semua ketentuan Allah untuk seorang muslim adalah baik." (Hadis Riwayat Muslim).

Sabda Baginda lagi,"Aku kagum dengan ketentuan Allah bagi orang yang beriman. Jika dia mendapat kebaikan maka dia akan memuji Allah dan bersyukur dan jika ditimpa musibah maka dia memuji Allah lalu bersabar. Maka seorang mukmin itu akan mendapat pahala dari setiap perkaranya." (Hadis Riwayat Ahmad  dan Nasa'i).

MEMBACA ISTIRJA' DAN BERDOA

Istirja' ialah lafaz inna lillahi wa inna ilaihi raji'un. Allah SWT berfirman yang bermaksud:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
“Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa (kematian) serta hasil tanaman. Berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar. (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali". Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan dari Tuhan mereka serta rahmatNya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayahNya.”
(Surah Al-Baqarah, Ayat 155-157).

Rasulallah SAW bersabda: "Tidaklah seorang muslim yang ketika ditimpa musibah kemudian berdoa sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah: 'Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un. Ya Allah, tolonglah aku dalam menghadapi musibah ini, dan berikanlah ganti yang lebih baik,'Melainkan Allah akan memberinya ganti yang lebih baik,"(Hadis Riwayat Muslim)

Rasulallah SAW bersabda: "Barangsiapa yang ditimpa kesedihan, kegundahan, sakit dan musibah lalu membaca: 'Allah adalah Tuhanku, tiada sekutu baginya, maka Allah akan menghilangkan darinya."
(Kitab Sahih Jami').

Rasulallah SAW bersabda: "Doa orang yang ditimpa musibah adalah, 'Ya Allah, aku mengharapkan rahmat-MU, jangan Kau biarkan aku bersendirian walau hanya sesaat, dan perbaikilah semua urusanku, tidak ada Tuhan yang layak disembah selain-MU."
(Sunan Abu Daud, Kitab Sahih Jami').

Sesungguhnya Rasulallah SAW jika dihimpit masalah maka baginda berdoa:
"Wahai Zat yang Maha Hidup Kekal dan Menguruskan makhluk-NYA, dengan rahmat-MU aku memohon pertolongan." (Sunan Tirmizi, Sahih Jami').


Tiada ulasan:

Catat Ulasan