02 Disember 2012

Bisu Di Dunia, Bicara Di Akhirat..

Dalam sebuah hadis dari Rasulallah SAW, sesungguhnya baginda bersabda, "Sesungguhnya Allah SWT telah menciptakan malaikat yang memiliki satu sayap di dunia timur dan satu sayap lagi di dunia barat, kepalanya di bawah Arasy dan kedua kakinya di bawah bumi yang ketujuh, padanya ada bulu sebanyak bilangan makhluk Allah SWT. Lalu apabila ada seorang lelaki atau perempuan dari umatku membaca selawat kepadaku, Allah memerintahkan malaikat itu untuk menyelam dalam laut dari cahaya di bawah Arasy. Malaikat itu menyelam di dalamnya, kemudian keluar dan mengibaskan sayapnya. Menitislah sebuah titisan dari setiap bulu dan Allah SWT menjadikan setiap dari titisan itu malaikat yang meminta ampun padanya sampai hari kiamat."

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah", iaitu takutlah Allah dan taatilah Ia. "Dan hendaklah setiap hari memerhatikan apa yang dia ajukan untuk hari esok." Iaitu yang dia kerjakan untuk hari akhirat. Maksudnya bersedekahlah dan beramallah dengan ketaatan agar kamu menemui pahalanya di hari kiamat nanti. "Dan (sekali lagi diingatkan): Bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan." (Surah Al-Hasyr, ayat 18).

Sesungguhnya malaikat-malaikat, bumi, langit, waktu siang dan waktu malam akan bersaksi dengan apa yang dilakukan oleh anak cucu Adam, samada kebaikan atau kejahatan dan ketaatan  atau kemaksiatan. Bahkan sesungguhnya anggota-anggota tubuhnya akan bersaksi memberatkannya. Bumi bersaksi menguntungkan bagi mukmin dan orang yang zuhud dengan berkata:"Dia telah bersembahyang diatasku, berpuasa, melakukan haji dan berjihad." Maka bergembiralah orang mukmin dan orang yang zuhud itu. Mereka juga bersaksi memberatkan atas orang kafir dan orang yang derhaka dengan berkata:"Dia telah berlaku musyrik di atasku, berzina dan makan makanan haram." Maka anak Adam akan mendapat balasan yang setimpal dengan amalannya.

Orang mukmin sejati adalah orang yang takut kepada Allah SWT dengan semua anggota tubuhnya. Seperti apa yang dikatakan Abul-Laits: 
"Takutlah kepada Allah SWT akan terlihat tanda-tandanya dalam tujuh macam hal:
  1. Lidahnya: "Dia tentu akan mencegahnya dari berbohong, mengumpat, mengadu domba, dan berbicara dengan perkataan yang tidak berguna. Bahkan dia akan menjadikannya sibuk dengan berzikir kepada Allah, membaca Al-Quran dan membincangkan                                                                               
  2. Hatinya:"Dia tentu akan mengeluarkan dari dalamnya perasaan bermusuhan, kebohongan dan dengki terhadap kawan kerana kedengkian akan menghapus segala kebaikan. Seperti apa yang disabdakan Rasulallah SAW: "Hasad (dengki) menghancurkan kebaikan sebagaimana api menghancurkan kayu bakar." Dan ketahuilah, bahawa sesungguhnya hasad itu termasuk penyakit-penyakit hati yang berat dan semua penyakit hati tidak dapat disembuhkan kecuali dengan ilmu dan amal.
  3. Penglihatannya: "Dia tidak akan memandang yang haram, baik makanan, minuman, pakaian atau sebagainya, tidak memandang kepada dunia dengan keinginan, akan tetapi dia memandangnya dengan mengambil iktibar dan dia tidak akan memandang kepada sesuatu yang tidak halal baginya. Rasulallah SAW telah bersabda, "Barangsiapa memenuhi matanya dengan haram Allah SWT akan memenuhi matanya pada hari kiamat dengan api neraka."
  4. Perutnya: "Dia tidak akan memasukkan makanan yang haram ke dalamnya kerana perkara itu adalah dosa besar. Rasulallah SAW bersabda: "Ketika sesuap makanan haram jatuh dalam perut anak cucu anak Adam, semua malaikat di bumi dan langit memberi laknat padanya selama suapan itu berada dalam perutnya, dan jika ia mati dalam keadaan begitu maka tempatnya adalah neraka jahannam."
  5. Tangannya: "Dia tidak akan memanjangkan tangannya itu ke arah  haram, tetapi memanjangkannya kepada sesuatu yang terdapat ketaatan Allah di dalamnya. Diriwayatkan  dari Ka'bil Ahbar, sesungguhnya dia berkata: "Sesungguhnya Allah SWT menciptakan perkampungan dari zabarjad hijau, di dalamnya terdapat seribu rumah  dan di dalam setiap rumah terdapat seribu buah kamar, tidak akan menempatinya kecuali seorang lelaki yang diberikan haram padanya, lalu  dia meninggalkan kerana takut kepada Allah SWT.
  6. Telapak kakinya: "Dia tidak akan berjalan di dalam kemaksiatan kepada Allah, tetapi berjalan di dalam ketaatan padaNya dan redhaNya, serta kearah berkawan dengan ulama dan orang-orang soleh.
  7. Ketaatannya: "Dia tentu akan menjadikan ketaatannya itu murni kerana redha Allah SWT dan dia khuatir dari riak dan kemunafikan. Jika dia telah melakukan semua itu maka dia termasuk orang-orang yang difirmankan Allah SWT: 
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
"Serta berbagai barang perhiasan (keemasan). Dan (ingatlah), segala yang tersebut itu tidak lain hanyalah merupakan kesenangan hidup di dunia dan (sebaliknya) kesenangan hari akhirat di sisi hukum Tuhanmu adalah khas bagi orang-orang yang bertaqwa." (Surah Az-Zukhruf ayat 35).
Dalam ayat yang lain Allah berfirman :

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

"Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa adalah ditempatkan di dalam beberapa taman Syurga dengan matair-matair yang terpancar padanya." (Surah Al-Hijr ayat 45).

Firman Allah SWT:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

"Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, di tempatkan dalam taman-taman Syurga dan nikmat kesenangan (yang tidak ada taranya)." (Surah At-Thur ayat 17).

Allah berfirman dalam ayat yang lain:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

"Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa (akan di tempatkan) di tempat tinggal yang aman sentosa." (Surah Ad-Dukhaan  ayat 15).

Seseorang mukmin itu seharusnya berada di antarra kebimbangan dan pengharapan. Dia harus mengharapkan rahmat Allah dan tidak boleh berputus asa darinya. 
Firman Allah SWT:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Az-Zumar ayat 53).

Dan dia akan mengabdikan diri kepada Allah dari perbuatan-perbuatannya yang sesat serta bertaubat kepada Allah SWT. 

   

Tiada ulasan:

Catat Ulasan