11 Disember 2012

Sweetnya Ukhuwah

                            

Assalamu'alaikum wbt ^_^, Alhamdulillah, Segala Puji Hanya Untuk Allah Azza wa Jalla. 

Nabi Muhammad s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:

 "Tidak sempurna iman seseorang itu selagi ia tidak mengasihi saudaranya sebagaimana ia mengasihi dirinya sendiri." (Riwayat Bukhari dan Muslim).

Kali ni.. ana nak tulis tentang mereka semua yang ana kasihi kerana Allah SWT. Siapakah mereka? hehe.. adik-adik kecil yang sebenarnya tak kecil pun, tapi kecil dimata ana. 
Rindu pada mereka, sebulan lebih berpisah kerana cuti semester, Alhamdulillah, sesi baru telah pun bermula, tapi ana.. tiada bersama mereka. Semalam mereka bertanyakan, "Akak bila balik sini." Ana menyatakan, In Sha Allah, doakan.. kenapa.. rindu eh." A'ah gindu awak balas si kecil tadi." Baca apa yang dituliskannya, sedih pula rasa hati ni. Hanya Allah Yang Tahu.
     
     Kenangan indah bersama mereka, takkan ku biar ia berlalu. :) Satu rumah, dengan mereka, Allah.. sweetnya, biarpun kadang kala ukhuwah itu diuji, tetapi Alhamdulillah, kami laluinya dengan tenang.  Banyak masa yang dihabiskan
bersama, pergi jalan-jalan.. pergi bercuti.. macam-macam lagilah aktiviti yang dilakukan. Tapi yang tak boleh blanya.. dah besar-besar boleh main "UNO."
hehe..

First time ana main UNO card ni.. haha.. orang yang paling banyak ragam, banyak tanya.. dan banyak "terkena", sebab apa, ana tak berapa pandai menggunakan helah. Dorang membuli ana.. kesian..hehe :) budak-budak kecil ni, ada sahaja perkara baru yang nak dilakukan, itu.. ini.. sampaikan ana pun join sekaki, beraktiviti.. mereka ni hyperactive. Kadang kala tu, tak mampu nak dilayankan. 

     Kalau mereka punya masalah, mereka akan datang pada kita, "akak"... apa dik.. mereka berceritalah.. kita yang lebih berusia ni.. nasihatkan apa yang patut. Ada tu, yang tak boleh nak tidur.. datang bilik ana, "Kak kita tak boleh tidur, nak tidur sebelah akak, ana pun alihkan badan tu, sambil menepuk ibarat anak nak tidur..hee.. pehh! kemain lena dia tidur. 
Kebiasaannya ana memang tidur lewat, sebelum ana nak tidur, ana akan pastikan mereka tidur duhulu, selagi mereka tak tidur, mata tak bisa lelap. Jadi orang terakhir tidur adalah ana, dan ana akan pastikan rumah dalam keadaan selamat dan baik "Macam seorang Ibu kan hhehe." c(:
Tudung ni pemberian ustazah
Syukran katsir ^_^


"Akak pandang saya kenapa?" ana hanya mampu tersenyum dengan 'ustazah' panggilan ana untuk kawan ana. Duduk dengan mereka ni, akan duduk dengan senyuman je, kalau bercakap dengan mereka pasti ada isinya.
"Siapa yang menemui saudaranya dengan apa-apa yang menyukakannya, nescaya Allah akan menyukakannya pada hari kiamat."

Sabda Rasulallah s.a.w: "Jika seseorang itu kasih akan saudaranya, beritahulah kepadanya bahawa dia kasih kepadanya." (Riwayat Abu Daud dan Tarmidzi).

Melihat mereka dengan penuh kasih sayang terasa nikmat, yang tak mampu diungkapkan. 
  "Janganlah kamu memandang hina terhadap kebaikan walaupun kecil, sekalipun bermanis muka ketika bertemu dengan kawan-kawan".

    Sabda Rasulallah s.a.w: "Tiadalah dua orang muslim yang bertemu lalu bersalaman melainkan dosa mereka akan diampunkan sebelum berpisah."

Mintalah supaya saudaramu mendoakanmu sebelum berpisah. Umar al-Khattab r.a berkata, "Saya minta izin kepada baginda Rasulallah s.a.w untuk mengerjakan umrah. Baginda Rasulallah s.a.w membenarkan dan berpesan: "Jangan lupa berdoa untuk kami bersama." (Riwayat Abu Daud dan Tarmidzi).

    Dimana sahaja kalian berada, moga iman sentiasa sihat, kakak mendoakan moga Allah  perbaiki urusan kita semua, dan kalian temui kebahagian di dunia dan Akhirat, Aamiin Ya Rabbal A'lamin. In Sha Allah.
Subhanallah, betapa indah dan manisnya berukhuwah bersama kalian. Alhamdulillah, kakak bersyukur mengenali kalian semua termasuklah rakan sekelas, adik-adik angkat, rakan taulan dan siapa sahaja yang mengenali diri ini secara langsung mahupun tidak langsung, ketahuilah bahawa ana sayang kalian semua kerana Allah. "Sweetnya ukhuwah jika kerana Allah."
Panjang umur In Sya Allah, ketemu lagi. 


ALHAMDULILLAH..

ALHAMDULILLAH..

ALHAMDULILLAH..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan