24 Januari 2013

Saiyidul Istighfar

Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 199 yang bermaksud:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

"Selain dari itu hendaklah kamu bertolak turun dari (Arafah) tempat 

bertolaknya orang ramai, dan beristighfarlah kamu kepada Allah 

(dengan memohon ampun), sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi 

Maha Mengasihani."

Allahumma anta rabbi-
 Ya Allah, Engkaulah Rabb-ku.

Laa ilaha illa anta-
Tidak ada Ilah selain Engkau.

Khalaqtanii wa anaa abduka-
 Engkau yang telah menciptakan aku, 
dan aku adalah hamba-Mu.

Wa anaa ala ahdika wa wa'dika mastatho'tu-
Aku sentiasa berada di atas janji kepada-Mu dan (meyakini) janji-Mu, sesuai dengan kemampuanku.

A'uzu bika min syarri maa sona'tu-
Aku berlindung kepada-Mu daripada keburukan (amal) yang aku lakukan.

Wa abu'u laka bi ni'matika 'alaiya-
Aku mengakui segala nikmat-Mu yang Engkau berikan kepadaku.

Wa abu'u bizanbi-
Dan aku akui juga dosa-dosaku.

Faghfirlii innahu laa yaghfiruz zunuuba illah anta-
Maka ampunilah aku kerana tiada yang mengampuni dosa-dosa selain Engkau.

Adalah menjadi sunnah Rasulullah s.a.w untuk beristighfar. Berdasarkan beberapa hadis, Baginda diriwayatkan beristighfar lebih 70 kali sehari, ada juga menyatakan sehingga 100 kali. Apa pun, beristighfar menjadi amalan hidup Rasulullah s.a.w walaupun Baginda adalah seorang yang maksum dan dijanjikan syurga oleh Allah s.w.t.

       

Dalam Sahih Bukhari dan Sahih Muslim dikatakan dari 
Abdullah bin Umar
bahawa Abu Bakar berkata, "Wahai Rasulullah, ajarkanlah aku sebuah doa yang boleh aku panjatkan dalam solatku."

Maka Rasulullah s.a.w bersabda, "Bacalah Ya Allah sesungguhnya aku telah menzalimi diriku sendiri dengan kezaliman yang banyak, dan tidak ada yang boleh menghapuskan dosa kecuali Engkau. Maka ampunkan aku dengan suatu keampunan dari sisi-Mu dan kasihanilah aku . Sesungguhnya engkau Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

Cuba kita renungkan, kenapa selesai sesuatu ibadah, kita dianjurkan untuk beristighfar dan bukannya mengucap tahmid. Sebahagian ulama menjelaskan, antara rahsianya ialah, meskipun kita melaksanakan ibadat, pada masa yang sama kita melakukan suatu dosa atau kesalahan. Mungkin kita melakukannya kerana riak atau perkara-perkara lain yang bukan kerana kerana Allah. Ataupun katakanlah beribadat itu dirasakan benar-benar dengan ikhlas, mungkin juga ada bahagian-bahagian yang terkurang, salah dan sebagainya. Itulah sebabnya selesai beribadat, kita dianjurkan untuk beristighfar.

Firman Allah yang bermaksud:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

"Dan sesiapa yang melakukan kejahatan atau menganiaya dirinya sendiri (dengan melakukan maksiat), kemudian ia memohon ampun kepada Allah, nescaya ia akan mendapati Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." 
(Surah an-Nisaa' ayat 110)

#Amat benarlah firman Allah itu#
In Shaa Allah sama-samalah kita perbanyakkan istighfar tak kira keadaan apa sekalipun. Kerana Allah itu At-Tawwab, Al-Afuww. Kasih Sayang Allah lebih dari kemurkaan-Nya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan