17 Februari 2013

_Hanya Kerana Rahmat Allah_




"Rabbi-'shrah li sadri wa yassirli amri wa-hlul 'uqdatan min lisani yafqahu qawli."
Assalamu'alaikum w.b.t ^_^ , 
Segala Pujian Hanya Untuk Allah Subhanahu wa Ta'ala, Selawat serta salam buat Nabi s.a.w. ahli keluarga dan sahabat baginda sekelian.
 Wahai sahabat apa khabar iman dan niatmu ketika ini, masihkah ada Allah di hatimu, In shaa Allah.. mudah-mudahan imanmu bertambah kuat, keyakinanmu bertambah mantap.                                        




Jika kita rasa ada halangan ketika dapat melakukan maksiat, BERSYUKURLAH. Jika kita pernah merancang untuk melakukan dosa, tetapi kemudian ada kesulitan atau halangan untuk kita melakukannya maka BERISTIGHFARLAH, dan BRSYUKUR  kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala. Jika pernah di bentangkan di hadapan kita kesempatan melakukan dosa itu dengan alasan apa pun, TERSUNGKURLAH, SUJUDLAH, dan PUJILAH ALLAH kerana KASIH SAYANG-NYA. Mohonlah KEAMPUNAN daripada-Nya kerana semua itu adalah semata-mata kerana rahmat atau kasih sayang Allah Subhanahu wa Ta'ala. PINTALAH AGAR KASIH SAYANG-NYA ITU TIDAK PERNAH MENINGGALKAN KITA, BUAT SELAMA-LAMANYA.

...SAHABATKU...
Ada pelbagai jenis dosa dan maksiat yang dapat kita lakukan. Mungkin dengan perbuatan anggota tubuh, termasuk maksiat dalam ucapan. Juga maksiat jiwa dan hati, yang biasanya sukar di kesan dan payah dirasakan. Dosa berburuk sangka pada orang lain, dosa menanam dendam dan kebencian, dosa lintasan fikiran untuk melakukan maksiat dan dosa kecil yang dapat membawa kepada dosa besar. Tanpa kasih sayang Allah yang menghalang kita dari melakukan dosa, pasti banyak sekali urutan dosa yang sudah kita lakukan.
...SAHABATKU...
Sifat kasih sayang Allah itu sebenarnya sudah disampaikan oleh Rasulullah s.a.w. dalam sebuah hadis Qudsi bahawa Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman: 
"Aku sebagaimana prasangka hamba-Ku kepada-Ku, dan Aku bersamanya selama ia mengingati-Ku dalam dirinya, maka Aku pun akan mengingatinya di dalam diri-Ku, jika ia menyebut-Ku di hadapan manusia, maka Aku pun akan menyebutnya di hadapan makhluk yang lebih baik daripada mereka. Jika ia mendekati-Ku sejengkal, maka Aku akan mendekatinya sejauh satu hasta, jika ia mendekati-Ku satu hasta, maka Aku akan mendekatinya sepanjang satu depa, jika ia mendekati-Ku dengan berjalan, maka Aku akan mendekatinya dengan berlari-lari kecil."
(Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)

...SAHABATKU...
Allah Subhanahu wa Ta'ala Maha Penyayang dan Maha Pemurah. Sudah berapa banyak maksiat dan dosa yang kita lakukan bila tanpa kedekatan, kecintaan, dan pertolongan Allah Subhanahu wa Ta'ala??? Sudah setinggi mana tompokkan dosa yang sudah kita lakukan tanpa kehadiran Allah Subhanahu wa Ta'ala yang menjaga kita sehingga kita tidak melakukan maksiat, dosa yang sangat mungkin kita lakukan???
Dalam keadaan kita yang sentiasa lalai  dengan perintah Allah Subhanahu wa Ta'ala dalam keadaan yang sering melakukan maksiat dan dosa, masih ada orang yang beri hormat. Padahal, kita tahu itu merupakan penghormatan yang tidak beralasan. Pemuliaan yang tidak kena pada tempatnya. Kekaguman yang hanya membuahkan rasa cemas kerana tidak sesuai dengan keadaan yang hanya diketahui oleh diri sendiri. Kerana hanya diri sendiri yang mampu meraba, ada banyak dosa yang tidak ditutupi dan diketahui oleh orang lain.

...SAHABATKU...
Selama jiwa kita bersih, maka jiwa kita akan sensitif tentang keadaannya. Ia dapat bersifat seperti cermin, sehingga kita mampu memperolehi informasi yang benar tentang keadaaan hati. Jika jiwa ini belum kusam oleh debu, ia akan memberikan informasi yang jujur tentang diri sendiri. Semoga hati kita masih boleh berfungsi memberi informasi yang benar dan jujur tentang diri sendiri.
Menurut Ibnu Qayyim r.a dalam Al Waabil Ash-Shaib, kejujuran yang datang ketika kita memeriksa kekurangan dalam diri akan menimbulkan sikap terhina di hadapan Allah Subhanahu wa Ta'ala. "Memeriksa kekurangan jiwa dan kekurangan dalam beramal, pasti akan menimbulkan rasa rendah, rasa tidak berdaya, rasa sangat memerlukan sikap taubat setiap waktu. Seseorang akan selalu memandang diri adalah yang rugi dan tidak memiliki apa-apa. Sedangkan pintu paling dekat seorang hamba kepada Allah adalah ketika ia merasakan al-iflas, rasa sama sekali tidak berdaya di mana ia tidak memandang dirinya memiliki apa pun yang dapat di jadikan sandaran dan tempat bergantung."

Ibnu Qayyim meneruskan, "Ubudiyah (penghambaan) berputar pada dua prinsip utama, iaitu hubbun  kamil (kecintaan sepenuhnya) dan dzillun tamm (kehinaan sempurna). Dua hal inilah yang akan menimbulkan sikap menyedari nikmat sehingga membuahkan cinta dan sikap selalu memerhatikan aib dan kekurangan diri."
Ibnu Qayyim menambah lagi "Jika seorang hamba telah dapat melandasi hubungannya dengan Allah di atasdua prinsip ini, maka musuh tak akan mampu menakhluknya, kecuali sangat sedikit. Ia akan cepat di bangkitkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala, dan tersedar dengan rahmat-Nya. Sekejap sahaja ia berpaling, akan terasa kerugian yang besar  yang takkan terbayar, kecuali kembali kepada Allah dan merasakan rahmat Allah Subhanahu wa Ta'ala..."


...SAHABATKU...
Marilah tunduk setunduk-tunduknya di hadapan Allah Subhanahu wa Ta'ala. Mari tanam dan rawat cinta kepada-Nya agar ia semakin kuat dan semakin dalam supaya tiada yang mampu mengalahkan dan menyimpangkan kita, agar kita dapat menjemput rahmat-Nya, rahmat yang sungguh luar biasa, rahmat yang membawa kita segera tersedar dari bencana kemaksiatan yang menghancurkan, rahmat yang menyelamatkan kita dari keadaan yang dapat membunuh dan menghilangkan segala nikmat yang telah ada.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan