04 Februari 2013

Today Is My Birthday ^^




Assalamu'alaikum w.b.t
Alhamdulillah, Segala puji hanya bagi Allah, Tuhan semesta alam. Selawat dan salam ke atas Junjungan besar Nabi Muhammmad s.a.w. ahli keluarga dan para sahabat baginda. 

Duhai sahabat, apa khabar iman dan niatmu? Di hatimu, masihkah terdetik nama Allah saat ini. In Shaa Allah, moga Allah senantiasa bertahta di hatimu. 

Alhamdulillah, 1 feb. hari itu, genap 17tahun arwah abah meninggalkan kami sekeluarga.
Dirasakan bagai semalam dia bersama kami. Banyak perkara yang ana rindu, dan tak boleh di lupakan, walaupun ketika itu masih kanak-kanak. Al-Fatihah untuk arwah abah. 
Ya Allah tempatkanlah arwah ayahku dikalangan orang-orang yang beriman, cucurilah rahmat keatasnya. Aamiin Ya Rabbal' Alamin.

Daripada Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Jika anak Adam meninggal dunia, maka amalnya terputus kecuali dari tiga perkara, sedekah jariyah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakan untuknya.'' (Hadis Riwayat Muslim).
ANAK SOLEH:
Anak adalah amanah dari Allah Subhanahu wa Ta'ala. Ayah dan ibulah yang akan mencorak anak-anak menjadi soleh dari pelbagai segi. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:
"Setiap bayi itu dilahirkan atas suatu fitrah, tetapi kedua orang tuanyalah yang akan menjadikan ia Yahudi, Nasrani dan Majusi."
#Anak yang soleh merupakan saham kita di Akhirat nanti.#

  
Alhamdulillah, Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. syukur ke hadrat Allah Subhanahu wa Ta'ala, seiring dengan pengurangan usia, makin dekatlah ALAM KEMATIAN itu kepada ana. Sesungguhnya hidup di dunia ini hanyalah sementara sahaja.
::"Wahai anak muda jangan sangka matimu tua, wahai si tua jangan sangka kamu tiada mati"::
Firman Allah dalam surah Ali-Imran ayat 185 yang bermaksud:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

"Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati, dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Ketika itu sesiapa yang dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke syurga maka sesungguhnya ia telah berjaya. Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya."

AMALAN
Firman Allah dalam surah al-Hasyr ayat 18 yang bermaksud:

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya) dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal- amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan."


 Sabda Nabi s.a.w.
"Tidak berganjak kedua-dua kaki Seorang hamba pada Hari Kiamat sehingga ia                           

di soal mengenai umurnya pada  perkara apakah ia habiskan, ilmunya untuk apakah ia 

gunakan, harta bendanya dari manakah ia peroleh dan pada apakah ia belanjakan, 

mengenai tentang Tubuh badannya pada perkara apakah ia susutkan kemudaan serta 

kecergasannya."(HR Tarmizi).

KESIHATAN
: SIHAT SEBELUM SAKIT
: MUDA SEBELUM TUA
: KAYA SEBELUM MISKIN
: LAPANG SEBELUM SEMPIT
: HIDUP SEBELUM MATI
     
       Nabi s.a.w.  telah bersabda:
"Dua jenis kenikmatan yang kebanyakan manusia dapat ditipu oleh kedua-duanya, iaitu kesihatan dan waktu lapang." (Riwayat Bukhari)

Sabda Rasulullah s.a.w:
 "Tidak ada seorang muslim pun yang ditimpa gangguan seperti tusukan duri atau lebih berat daripadanya melainkan dengan ujian itu dihapuskan Allah perbuatan buruknya serta digugurkan dosanya sebagaimana pohon kayu yang menggugurkan daunnya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Nabi s.a.w bersabda:
"Berubatlah , sesungguhnya Allah Azza Wajalla tidak meletakkan (kepada manusia) sesuatu penyakit melainkan diturunkan  untuknya (penyakit tersebut) penawar kecuali satu penyakit (tiada ubat baginya). Lalu para sahabat bertanya apakah dia? ( penyakit yang tiada ubat itu ya Rasulullah) lalu Rasulullah menjawab, Tua(mati)." (Riwayat Abu Daud)


Bersyukur bukan hanya dengan HATI.. harus disusuli dengan LISAN serta PERBUATAN
"Orang yang beriman sentiasa sibuk, sehinggakan masa yang ada itu tidak mencukupi.  Sekiranya masa itu boleh di beli, maka dia akan membeli." 

>Ya Allah Engkau berkati dan panjangkanlah umurku dalam ketaatan kepada-Mu dan baguskanlah amalku serta ampunilah dosa-dosaku< Aamiin Ya Rabbal' Alamin.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan