11 Februari 2013

Hari Yang Penuh Berkat



Dengan hanya berbekalkan wang sebanyak lapan dirham dalam saku gamisnya,
Rasulallah s.a.w pergi ke pasar untuk membeli keperluan hariannya. Dalam perjalanan, baginda berjumpa dengan seorang perempuan dalam lingkungan umur lebih kurang empat puluh tahun. Perempuan itu sedang duduk di tepi jalan sambil menangis tersedu-sedu, disisinya terletak sebuah bakul kosong. Amat terharu hati Rasulallah melihat keadaan perempuan itu. Kerana rasa ingin tahu keadaan wanita itu, maka Rasulallah bertanya:
"kenapa engkau menangis?" perempuan itu, menghapus air matanya dan menatap wajah orang yang menegurnya, tetapi tidak dapat mengenalinya. "Ss...ss...sss.. saya takut, tuan!" jawab perempuan itu sambil menahan isak tangisnya. "Apa yang engkau takutkan?" tanya Rasulallah. "Sss..ss..ssa..saya di..di...dis..suruh oleh tuan saya berbelanja ke pasar. Tetapi wang untuk berbelanja itu telah hilang entah dimana, telah saya usahakan untuk mencari, namun tidak berjumpa!" jelas perempuan itu.

"OOOww, jadi engkau menangis kerana kehilangan wang?" "Benar, tuan! betapa tidak, saya ini adalah seorang hamba abdi. Kalau saya pulang ke rumah tuan saya, tanpa membawa barang belanjaan, tentu tuan saya akan memarahi saya. Ujar perempuan itu, sambil menahan isak tangisnya. "Berapa wang kamu yang hilang itu?" "Dd..ddu..ddua..ddir..dir....ham, tuan!" Tanpa berfikir panjang, Rasulallah mengeluarkan wang sebanyak dua dirham dari saku gamisnya dan memberikannya kepada perempuan itu. Kemudian, baginda menyuruh perempuan itu berbelanja ke pasar. Perempuan itu menerima pemberian Rasulallah sambil mengucapkan terima kasih, lantas perempuan itu pun pergilah ke pasar. Selepas memberikan wangnya kepada perempuan itu, Rasulallah bersyukur kepada Allah, dalam keadaan yang demikian, baginda dapat memberi bantuan kepada yang memerlukan.

Setelah itu, Rasulallah pergi ke pasar, baginda amat tertarik dengan penjual kain, yang menjajakan jualannya yang terdiri daripada pelbagai jenis pakaian. Baginda membeli sehelai gamis, kerana gamisnya terlalu usang dan banyak bertampal. Kemudian, Rasulallah terus memakai baju yang baru dibelinya itu, manakala baju yang usang itu di bungkus dan dibawanya balik. Tetapi, baru saja Rasulallah keluar dari pasar baginda berjumpa seorang pengemis tua yang sentiasa menadah tangannya, kepada siapa saja yang lalu lalang disitu. Tubuhnya hampir bertelanjang  kerana pakaian yang dipakainya sudah terkoyak, dengan badannya yang kurus kering dan janggutnya panjang tidak terurus.

"Sedekah tuan! sedekahkanlah baju buruk tuan itu kepada hamba!" kata pengemis itu berhiba-hiba kepada Rasulallah yang sedang lalu didepannya. Barangkali pengemis itu tahu ketika Rasulallah pergi ke pasar, baginda memakai baju usang dan apabila kembali, baginda memakai gamis baru. Mendengar permintaan pegemis itu,  Rasulallah terhenti sebentar. Baginda berasa hairan, bagaimana pengemis itu tahu bahawa baginda membawa baju usang itu bersamanya. Penegemis itu masih menadah tangannya, sambil ulangi perkataannya. "Sedekahlah tuan! percayalah bahawa nanti Allah akan mengganti baju itu, dengan baju baru di syurga!" ujar pengemis itu dengan terhiba-hiba. 

Mendengar permintaan pengemis tua itu, Rasulallah bukan memberi baju usangnya, tetapi baginda membuka baju baru yang dipakainya, lantas menyerahkan kepada pengemis itu. "Nah, ini saya berikan kepada pakcik, yang usang ini saya pakai semula," ujar Rasulallah. Pengemis itu berasa hairan dengan pemberian yang tidak disangka-sangkanya itu. Bagaimanapun baju pemberian Rasulallah itu segera dipakainya. "Terima kasih, tuan! semoga Allah akan membalasi budi baik tuan, dan tuan akan menerima balasan yang berlipat ganda di syurga kelak. Dan Rasulallah sendiri akan mendoakan tuan kepada Allah, apabila mengetahuinya," ujar pengemis itu. Rupanya pengemis itu belum kenal kepada Rasulallah (s.a.w).

Setelah memberikan baju yang dibelinya itu, Rasulallah kembali semula ke pasar dan baginda membeli sehelai lagi gamis yang serupa dengan gamis yang di berikannya kepada pengemis itu. Baginda berjalan cepat-cepat kerana waktu maghrib sudah hampir tiba. Bagaimanapun dalam perjalanan pulang, baginda melihat wanita yang diberikan wang tadi sedang menangis di bahu jalan. Lalu baginda menghampirinya dan dilihatnya bakul wanita itu sudah penuh berisi barang-barang belanjaan dari pasar. "Tadi engkau menangis kerana wangmu hilang dan bakulmu kosong, tetapi sekarang bakulmu sudah penuh namun engkau masih menangis, apa lagi yang engkau tangiskan?" tanya Rasulallah (s.a.w).
"Sss...ssa..say....saya tt..ttak...takkk...takut, tttu....tt....ttu....tuan!" jawab perempuan itu, sambil menundukkan wajahnya. "Takut? Apa yang engkau takutkan?"
"Ssaya takut kena marah nanti setelah saya pulang ke rumah!" "Kenapa engkau mesti kena marah?" "Sebab saya sudah lama berbelanja di pasar. Tuan saya nanti akan memarahi saya dan menuduh saya melakukan pekerjaan yang tidak baik dan saya akan dideranya dengan rotan!" Jelas perempuan itu. "Kalau begitu baiklah saya hantarkan engkau pulang. Akan saya terangkan nanti kepada tuanmu sebab-sebab engkau terlambat pulang, supaya engkau tidak dimarahinya!" Perempuan itu mengangguk tanda setuju, lantas dia bangkit dari duduknya dan menjunjung bakulnya yang penuh dengan barang belnja itu. Melihat keadaan itu baginda menyuruh perempuan itu berjalan di hadapan dan baginda mengiringinya di belakang. Maka berjalanlah perempuan itu dengan hati yang lega bercampur takut.

"Inilah kampung tempat saya tinggal tuan!" ujar perempuan itu kepada Rasulallah. Rupanya di tinggal di kampung Anshar. Setelah beberapa saat kemudian, sampailah mereka di sebuah rumah yang di katakan perempuan itu. Besar kemungkinan, penghuni rumah ini telah melihat dari jauh, bahawa hambanya pulang dengan di temani seorang lelaki. Oleh kerana itu mereka cepat-cepat masuk ke dalam rumah dan mengintai di balik pintu.
"Ini rumah tuanmu?" tanya Rasulallah. "Benar tuan!" Rasulallah (s.a.w) segera memberi salam. "Assalamu'alaikum wa rahmatullaahi wa barakaatuh!" Tiada seorang pun yang menjawab salamnya. "Hairan...! Tadi ada orang yang ternampaknya dari luar rumah ini," fikir Rasulallah. "Assalamu'alaikum wa rahmatullaahi wa barakaatuh!" Rasulallah (s.a.w) mengucapkan salam sekali lagi. Kali ini baginda menguatkan sedikit suaranya, namun salam baginda tidak di jawabnya. Kemudian Rasulallah (s.a.w) mengucapkan salam sekali lagi. Sudah tiga kali baginda mengucapkan salam untuk isi rumah itu. Baru saja baginda selesai mengucapkan salam, dengan serentak penghuni rumah tersebut menjawab salam Rasulallah tadi dengan suara yang kuat. "Wa'alaikumus Salaam, yaa Rasulallah, wa barakaatuh!" ujar mereka. Kemudian keluarlah beberapa orang perempuan dari rumah itu.

"Salam engkau tadi, ya Rasulallah, adalah suatu doa yang paling mustajab. Oleh demikian kami menunggu hingga salam itu engkau ulang mengucapkannya sebanyak tiga kali, supaya kami mendapat berkat yang berlipat ganda, wahai Rasul Allah yang mulia!" ujar mereka sambil mempersilakan Rasulallah (s.a.w) naik ke rumah. "Terima kasih banyak, tak usahlah saya naik kerana di rumah ini tiada lelaki. Tidak baik perempuan menerima tamu lelaki di rumahnya, apabila di rumahnya tiada seorang pun orang lelaki. Tambahan lagi kedatangan saya ke mari bukanlah untuk berkunjung, tetapi adalah bagi menghantarkan hambamu itu.
Menurut katanya, dia sudah terlambat pulang dari pasar, tadi saya temui dia sedang menangis di tepi jalan, apabila saya tanyakan kepadanya kenapa dia menangis, katanya dia takut kena marah oleh tuannya sebab dia terlambat pulang dari pasar. Itulah sebabnya saya menghantarnya ke mari. Oleh yang demikian janganlah kamu dera dia di sebabkan kesalahannya yang sedikit itu," ujar Rasulallah (s.a.w).

"Demi Allah, ya Rasul Allah, kami tidak akan menderanya. Malahan, kami amat bahagia pada petang hari ini kerana sudah mendapat berkat yang tidak terhingga. Oleh kerana itu, maka dengan bersaksikan engkau ya Rasul Allah, hamba kami ini kami merdekakan!" ujar salah seorang daripada mereka. Adapun hamba sahaya yang baru di hantar pulang oleh Rasulallah tadi merasa takut, segan bercampur malu. Kerana baru dia mengetahui siapa sebenarnya lelaki yang memberinya wang, dan menghantarnya pulang pada waktu petang. Rupanya orang itu adalah Rasulallah (s.a.w). Serta merta hamba itu meletakkan bakulnya dan berlutut mencium tangan Rasulallah. "Wahai Rasulallah, dengan apa kiranya akan saya balas budimu yang begitu agung terhadap saya. Hanya Allah sajalah yang akan membalsnya!" ujar wanita itu sambil menangis terisak-isak, tangis bahagia.
"Saya pun sangat bersyukur kepada Tuhan Yang Maha Adil. Engkau sudah merdeka dan tetaplah engkau bersyukur kepada Tuhan kerana Dia jualah maka engkau beroleh kemerdekaan dirimu pada hari ini," ujar Rasulallah. Rasulallah (s.a.w) pulang ke rumahnya dengan perasaan yang sangat gembira. 

Wangnya sebanyak lapan dirham yang di bawanya pagi tadi amat banyak membawa berkat pada hari itu. Dia akan diberkati Allah, selama baju yang disedekahkannya dengan nama Allah tadi dipakai oleh pengemis tua itu. Dan pada hari yang bahagia itu juga seorang hamba sahaya telah dimerdekakan oleh tuannya. Manakala hamba sahaya perempuan itu pula, menangis kerana kehilangan wang dua dirham membawa berkat yang tidak terlupakan sepanjang hayatnya. Kejadian itu adalah merupakan salah satu sebab mengapa dirinya beroleh kemerdekaan pada hari itu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan